Sammanfattning: The Witcher (Säsong 1)
Publicerat den

 
Nu är jag klar med första säsong av The Witcher och detta var verkligen en superbra serie och jag längtar till säsong 2. I ”The Witcher” får man stifta bekantskap med Geralt, som jagar monster i en grym värld, kantad av konflikter. Frågan är vilka som är värst; de monster han jagar eller de människor som lika gärna spottar på honom som betalar honom.
 
Serien är alltså baserad på böckerna av den polske författaren Andrzej Sapkowski. Böckerna utgör även källmaterialet för en mycket framgångsrik TV-spelsserie med samma namn. Personligen tycker jag att Sapkowski är rätt dålig på gestaltning; det finns bättre böcker att läsa i genren fantasy. The Witcher 3: Wild Hunt är det enda spelet i serien jag spelat. Det är även ett av de bästa spelen jag någonsin spelat. Det är en levande och pulserande värld. Efter många timmars spelande vet jag vad jag kan förvänta mig för bemötande i byarna i Velen och hur det skiljer sig från byarna på Skellige. Dusterna med monster, hämtade från mardrömmar, gör ofta att mina knogar blir vita av anspänning.
 
Jag tyckte denna säsongen var så sjukt bra och vi måste snacka om fight scenerna, så jävla bra asså. Jag tyckte alla scener med Geralt & Yennifer var så fina, älskar de tillsammans. Men The Witcher är spännande, har en utmärkt och komplex berättarstruktur, är samhällskritisk och, framför allt, smart. Dessutom tar sig serien tid till att presentera, fördjupa och utveckla karaktärer, utan att för den sakens skull försumma de mer fartfyllda elementen i källmaterialet. Detta bäddar för en långkörare, vilket jag hoppas att ”The Witcher” blir.
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?