Sammanfattning: La Casa De Papel (Säsong 1)
Publicerat den

 
Förra veckan kände jag att jag behöver titta på en annan serie, eftersom jag börjar titta på samma sak varje gång jag loggar in på netflix. Och denna gången startade jag La Casa De Papel (Money Heist) och skit vad bra den serien är asså. Helt fast i den, blev klar med säsong efter 3 dagar. Serien handlar om åtta rånare som tar gisslan och låser in sig i Kungliga spanska myntverket, medan mannen som är hjärnan bakom kuppen manipulerar polisen från utsidan att genomföra hans plan. Den här serien är så spännande och sjukt bra är den också! 
 
La Casa De Papel är en spansk serie om ett episkt rån. Skådespeleriet är kanon, scenografin snygg och manuset tight. Serien börjar med att en man som kallas proffesorn samlar 11 farliga män och kvinnor för att klara av det perfekta rånet i Spanien.  Jag älskade den första säsongen och den var så sjukt bra. Deras mål är inte att stjäla några pengar, utan att trycka nya pengar. Visst är de tjuvar, men de ser sig själv som goda sådana och målet är att ingen ska komma till skada. Allt de vill är att skapa ett nytt och bättre liv. Rånet är extremt välplanerat och rånarnas Dali-masker och röda overaller ges även till alla i gisslan, som även får falska vapen. Det gör att polisen har svårt att ta sig i i byggnaden utan att riskera att skada någon av de oskyldiga som drabbats av rånet. Under några dygn får man följa poliserna som arbetar med fallet och dessutom lära känna rånarna inuti myntverket och även deras gisslan. Dessutom får vi veta hur rånarna planerade för kuppen.
 
Jag älskade verkligen denna säsongen och blev så positivt överaskad hur bra serien egentligen är. Jag vill verkligen rekommendera La Casa de Papel som är en helt FANTASTISK serie. Långsammare än långsammast, men ändå så otroligt spännande. Det är svårt att inte bry sig om Denver, Moskva, Helsingfors, Rio, Tokyo, Nairobi och Oslo. Faktiskt går det till och med att känna med Berlin, seriens mest osympatiske person. Alla karaktärer är komplexa och intressanta. När rånarna kompletteras med Stockholm känns det logiskt, trots att det egentligen är helt otroligt.
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?