11 frågor om mina favoriter: One Tree Hill
Publicerat den

 
Jag tänkte påbörja en kategori där jag svarar på frågor om mina favoritfilmer & -serier. Frågorna är de samma för alla titlar, och först ut är min favoritserie One Tree Hill

Obs! Tänker inte undvika spoilers så har du inte sett serien så avråder jag dig från att läsa. 
 
1. Hur skulle du kortfattat beskriva serien?
Jag skulle nog kalla One Tree Hill en ganska typisk tonårsserie - åtminstone under de första åren. Det hela börjar med två halvbröder på olika sidor av popularitetsskalan på en skola. Drama uppstår när de båda börjar spela i samma basketlag.
 
2. Vad är det bästa med serien?
Måste nog säga att karaktärerna är det bästa med serien. Att få följa dessa personer från ungdom och senare även in i vuxenlivet är verkligen intressant - det känns verkligen som att man lär känna personerna på riktigt! För flera av karaktärerna är dessutom karaktärsutvecklingen enorm, och det är verkligen roligt att få följa. 
 
3. Vad är det sämsta med serien?
Jag har numera svårt att gå tillbaka till de tidigare säsongerna av One Tree Hill eftersom allting känns så otroligt fånigt. Det är alldeles för mycket pinsamt tonårsdrama! Jag vet att jag kunde tyckte att allting kändes lite fånigt redan i tonåren, men nu är jag väl ännu mer petig kanske. 
 
4. Vilken karaktär är din favorit?
Utan tvekan är Brooke min favorit. Hon var inte världens trevligaste person i början, men hon blev verkligen den bästa karaktären i hela serien bara efter några säsonger. Trots att jag egentligen inte är det minsta lik henne så blev hon en stor feministisk förebild för mig. Starkare kvinna får man leta efter!
 
5. Ett minnesvärt citat från serien som du gillar?
Finns otroligt många bra citat från One Tree Hill. I och med att huvudkaraktären är ganska poetisk av sig, så blev det snabbt en av de där detaljerna med serien som vi minns så väl. En av mina favoriter uttalas faktiskt av Peyton (har jag för mig i alla fall), som också har varit en relativt poetisk karaktär genom seriens gång. "Every song ends, but is that any reason to not enjoy the music?"
 
 
6. Finns det någon relation i serien som du gillar extra mycket?
Det måste vara Brooke & Julians förhållande och de är så söta tillsammans. Så glad att hon äntligen hittade en kille som älskar henne för henne, det tog ett par säsonger men äntligen fick hon en man och barn. 
 
7. Finns det någon scen som du aldrig glömmer?
I säsong 4 avsnitt 9 då alla är på en basketmatch. Då Peyton och Lucas äntligen blir tillsammans, så fint avsnitt och äntligen blev de tillsammans. 
 
8. Favoritmusik från serien?
Älskar scenen i sista avsnittet när de alla sjunger med till introlåten "I don't want to be". 
 
9. Har du någonsin gråtit till serien?
Ja, det är jag säker på att jag gjort vid flera tillfällen. Quentins begravning gjorde mig väldigt känslosam. Serieslutet gjorde mig väldigt känslosam. Tror till och med att Dan's död gjorde mig tillräckligt känslosam för att fälla en tår eller två.
 
10. Vad tyckte du om slutet?
Jag tyckte serien fick ett väldigt bra slut. Nu var det väldigt längesen jag såg det, så minns inte så mycket mer än just att jag gillade det. Det är alltid väldigt känslosamt när en serie man följt så länge, med karaktärer man följt så länge, plötsligt tar slut. Sedan att avsnittet i sig verkligen levererade var ju också ett plus. 
 
11. Slutligen, varför är denna serie så speciell just för dig? 
Av samma anledningar som för de flesta, skulle jag tro. Jag har växt upp med One Tree Hill. Jag har växt upp med Brooke, Peyton, Lucas, Nathan, Haley och alla andra mysiga karaktärer vi fått följa genom seriens nio säsonger. 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?