Några bra tips mot ångest.
Publicerat den

Jag är inte någon expert på det här med ångest. Mer än att jag har haft det hela mitt liv men jag tänkte ändå komma med några tips till alla er med ångest. Saker jag gör och som jag har insett är lugnande mot oro och tankar som far och flyger. 
 
Mina bra grejer mot ångest och oro:
 
 
Odla ett intresse 
I början av förra året så mådde jag extremt dåligt och försökte göra allt för att må bättre. Men mitt första tips till alla med ångest och oro är att ägna sig åt någon form av skapande. För min del gällde det att spela en massa spel och inte använda sociala medier, för det skadar hjärnan lättare och man mår bara sämre om man använder en sociala medier. 
 
Läsa
Det som även hjälpte mig mot min ångest var att läsa en massa. Du kanske inte läsa mycket men det viktigaste är att du sitter ner och läser i en stund. Jag har även dyslexi så det är rätt svårt för mig att läsa ibland och förstå det så jag brukar lyssna på en bra ljudbok. 
 
Slappna av
Men det viktigaste av allt är att andas ut eller slappna av, vi alla behöver vila ibland. När jag slappnar av brukar jag sätta igång bra musik, göra en kopp te, tända en massa ljus och bara njuta av att vara själv. Men det som brukar hjälpa mig mest är att sätta igång en bra podcast och lägga mig i soffan och försöka vila/sova. 
 
Röra på dig
Det är så viktigt att röra på sig varje dag men när man har ångest så brukar det hjälpa om man promenerar i 1 timme. Men det man också kan göra är att gå till gymmet och träna ett gympass, vilket hjälper mot ångesten en hel del, tro mig. Förra året när jag mådde som sämst så tränade jag en hel del och mådde så mycket bättre. 
 
Baka
En sak som brukar hjälpa mig mot min ångest är att baka. Speciellt nu när det är höst så kan man baka en massa pajer, kakor, tårtor och massa andra godheter med äpplen och päron. Jag har faktiskt hänt mig lite seg/ledsen senaste månaden så jag bakade faktiskt förra veckan och då gjorde jag en äppalpaj med massa kanel. 
 
Bara vara för dig själv
Nu kommer det bästa tipset från mig och det är att lägga telefonen i ett rum och inte använda den på ett par timmar. Bara var för dig själv, njut av din ensama tid, kanske sätta igång en bra film och dricka din favorit drink och bara vara för dig själv. Bara njuta och inte tänka på det digitala i den telefon. 
 
Har ni några tips när ni har ångest?






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?