JOKER (2019)
Publicerat den

 
BETYG: 10/10 | GENRE: Thriller | Kriminal | Drama
Joker (Joaquin Phoenix, Robert De Niro & Frances Conroy)
Kommentar: En film om en man som jobbar dagtid arbetar som clown och på kvällarna försöker slå igenom som ståuppkomiker.
 
Handling: "Joker" är en fristående ursprungshistoria som utforskar Arthur Flecks värld, som han ser den. Arthur är en man som möts av grymhet och förakt av samhället. Dagtid arbetar han som clown och på kvällarna försöker han slå igenom som stand-up komiker… men det känns som att skratten alltid är på hans bekostnad. Fångad i en cyklisk tillvaro som pendlar mellan verklighet och galenskap, leder ett dåligt besök till en kedjereaktion som eskalerar.
 
Kommentar: Joker är en fullständig fullträff, som övertygar i varje bildruta. Denna tungsinta historia om mänskligt förfall är väldigt våldsam, men vacker och dessutom vansinnigt underhållande. Joaquin Phoenix i titelrollen är strålande! Han bär detta från början till slut, på sina taniga axlar, och jag kan inte annat än lyfta på hatten åt en av vår tids absolut bästa aktörer. Jag måste säga att Joaquin gör ett bättre jobb än Heath Ledger. Arthur Fleck är en djupt olycklig och rätt knasig man. Han jobbar ironiskt nog som clown och drömmer om en karriär inom stand up. Han kallas för Happy av sin mamma och har enligt henne endast ett syfte i livet - att sprida glädje och skratt. Arthur försöker efter bästa förmåga uppfylla sitt syfte, men misslyckas för det mesta och blir dessutom ofta hånad själv. Botten når han när han en dag får sparken från sitt clownjobb och råkar avreagera sig på ett sätt som får konsekvenser för hela Gotham City.
 
Spoilers: Filmen var helt amazing, från start var den sjukt bra och slutet var bäst. Det är ett mästerverk helt i en egen liga. Den är så bra att orden sviker mig, och jag vill mest bara skrika ut min uppskattning. Det är som sagt blodigt och hemskt, men ändå vackert i sitt vemod. Jag älskar allt i filmen, men speciellt när Robert De Niro blir skjuten i huvudet, haha så nice. Har ni inte sett denna filmen, jag tycker att Joaquin Phoenix gör så jäkla bra jobb och han gör hela filmen. 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?