Sammanfattning: Game of Thrones (Säsong 4)
Publicerat den

 
Då var jag också klar med säsong 4 och denna var också lika bra som alla de 3 förgående säsongerna. Jag har fortfarande inte återhämtat mig från förra säsongen, men denna säsongen var så bra också. Äntligen dog kungen Jeffrey och skit så glad jag blev. Några av säsongens bästa stunder är med Arya Stark. Hennes dryga och barnsliga manér förgyller kontrasterna till den vuxna världens konflikter och krig. Att se henne obehindrat döda dem som är på hennes lista är en fröjd för ögat och en vinst för hämnden. 
 
Till skillnad från Ned så lyckades Tyrion ytterligare en gång undvika döden med en hårsmån. Hans väg från att vara deprimerad vinsvamp till att bli misstänkt kungamördare var en av dem starkaste trådarna under säsongen. Hans egna försvarstal under rättegången kommer länge ses att vara en av dem starkaste monologprestationerna. I kombination med hans och Jamies mörkt metaforiskt filosofiska konversation om krigets meningslösa dödande, stärker han sin plats som seriens absoluta stjärna. Samma syndrom led även Daenerys Targaryen av denna säsong. Jag gillar henne bara mer och mer, hon är fan en legend. Hur kan man inte gilla henne. å tal om att växa upp är väl Daenerys Targaryen den enskilda individ som gjort den längsta resan (bokstavligt och bildligt) sedan de första trevande stegen in i Khal Drogos kammare i seriens barndom. Hon fortsätter röra sig på en annan geografisk planhalva än majoriteten av motspelarna, men hennes korståg mot slavstäderna är definitivt inte avslutat och hon tvingas i processen lära sig en del om kombinationen av hastigt uppstådd maktställning, det personliga ansvar det för med sig och vilka beslut man därmed förmodas kunna fatta. Och det fortsätter vara en av de mest fascinerande trådarna att följa. Men nu ska jag fortsätta med säsong 5. 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?