EXTREMLY WICKED, SHOCKINGLY EVIL & VILE (2019)
Publicerat den

 
 
BETYG: 7/10 | GENRE: Mord | Drama | True Story
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (Zac Efron, Lily Collins & Kaya Scodelario)
Kommentar: En film om en serie-mördare. 
 
Handling: Historien om den välkände seriemördaren Ted Bundy, berättat från hans flickvän Elizabeth Kloepfers perspektiv, som i många år vägrade tro att han var en seriemördare. Detta är en stillsam, otäck och ovanligt berörande film om den ondsinte seriemördaren Ted Bundy och hans livs stora kärlek Elizabeth Kendall. Det är lite svajigt berättat emellanåt, men de fantastiska skådespelarprestationerna av framförallt Zac Efron och Lily Collins lyfter helheten till oanade höjder.
 
Kommentar: Jag har hört mycket om Ted Bundy och visste lite att han var en av USA:s värsta mördare men visste inte att han hade dödat över 30 kvinnor. ac Efron är otäckt trovärdig som Ted Bundy. Han är charmig och vältalig, men har hela tiden en ytterst obehaglig underton. Efron gör sitt livs roll när han här ger en gnutta värme till det ökände monstret, det är svårt, men han balanserar väl sina uttryck och ger bara exakt den där nödvändiga mängden mänsklighet. Detta är en annorlunda film och det är inledningsvis svårt att avgöra dess ton. Här och var känns det dessutom ganska forcerat då vi bara ytligt snuddar vid, enligt mig, viktiga händelser. Dock lugnar tempot ner sig och jag accepterar efterhand det annorlunda greppet. I andra halvan landar filmen i ett verklighetstroget rättegångsdrama och show, i vilken Bundy tar den centrala platsen. Mot slutet skiftar dock fokus igen och blicken ges åter till Liz, och hon blir den som får knyta ihop säcken.
 
Spoilers: Jag måste säga att jag tyckte filmen var lite otäckt och Zac Efron är så läskig i denna filmen, han spelar ju Ted Bundy så bra. ”Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile” är en snygg, sanslöst välspelad och ganska melankolisk film som på sina håll får kämpa lite i uppförsbacke, men som ändå i slutändan övervinner alla invändningar. För de inbitna seriemördarfantasterna ger den kanske inte så mycket ny information, men den ger detta vidriga drama ljus från en annan vinkel och är samtidigt en stilla hyllning till offren, både de brutalt mördade och hon som överlevde. Betyget sänker denna filmen eftersom jag bara tycker det är äckligt det Ted Bundy gjorde. 
 



Nathalie Isaksson

Jag tycker att filmen var bra men förväntade mig mer obehag om jag ska vara ärlig.

Svar: Som jag! Har hört så bra om denna filmen, men blev lite besviken att de inte visade morden mkt.
Anja Kajtaz





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?