STÖRST AV ALLT (2019)
Publicerat den

 
I helgen så såg jag den bästa serien om man frågar mig, nämligen Störst Av Allt. Serien handlar om: när en tragedi sker i en av Stockholms rikaste förorter står en vanlig gymnasieelev, Maja Norberg, anklagad för mord. När händelserna från den tragiska dagen uppdagas avslöjas också privata detaljer om Majas förhållande med Sebastian Fagerman och hans dysfunktionella familj.
 
Kameran glider outhärdligt långsamt över klassrummets mörkblå golv. Blod, gymnastikskor, de ansiktslösa, döda kropparna. Kameran stannar till på artonåriga Maja som tomt stirrar ut i luften. Hon har blod på kläderna, i ansiktet, på händerna, och reagerar inte på den instormande polisens tilltal. Hon åtalas för mord, men vad var det egentligen som hände, och vad ledde till denna punkt? Sakta men säkert nystar serien upp vad som hände. Maja bor i en stor villa i den välbärgade Stockholmsförorten Djursholm. Hon är en duktig gymnasieelev, reser med sin familj, och hänger med bästa vännen Amanda. När charmige och svinrike Sebastian återvänder från ett år utomlands slår det gnistor mellan dem. De blir snabbt oskiljaktiga. Sebastian är kärleksfull och sårbar samtidigt som han är bortskämd (en kraschad BMW hanteras med en axelryckning, “pappa har fler bilar”) och har ett väldigt mörker inom sig som hotar att dra med sig Maja ner.
 
Detta måste varit en av de bästa serierna jag har sett, att den bara fanns i 6 deler gjorde mig lite ledsen, ville ju bara fortsätta titta. Serien består av två delar, den rättsprocess och det åtal som väcks mot Maja, samt de tillbakablickar. Allvarliga, sakliga förhör blandas med vilda fester och tonårskärlek. Berättelsens nav är relationen mellan Maja och Sebastian, hade den inte fungerat hade hela projektet kraschat, men laddning mellan dem är påtaglig, det är intimt, erotiskt och labilt. Jag tvivlar inte på att vi kommer se mycket mer från de två huvudrollsinnehavarna. Detta är bara så bra asså, fanns inget negativt med något avsnitt alls. Men sista scenen då Sebastian dödar alla och Maja råkar skjuta sina bästa kompis av misstag. Men det är något med deras relation som jag inte kan sluta tänka på, de passar så bra ihop. Rättegången var fan bra asså, näras advokat försöker göra allt för henne. Har ni inte sett denna serie måste i verkligen göra det. Felix Sandman spelar den perfekta Sebastian, rollen passar honom så jäkla bra. Man kan inte sluta titta på han. Jag gillade Hanna Ardéhn som spelade Maja, hon gjorde ett sånt bra jobb. Detta är den bästa serien jag har sett. Ni måste verkligen se denna serie. 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?