Kom igång med träningen.
Publicerat den

Hösten är den jobbigaste tiden på året för en del och rätt så många brukar vara deprimerade och ha ångest. Jag brukar ha mycket ångest på hösten och man brukar känna sig tom i kroppen. 
 
 
1. Sätt igång med att gå till gymmet - Första steget är att våga kliva in på gymmet. Skjut inte på det - sätt igång! Du kan börja med att gå på löpbandet i 30-40 min, det är fortfarande träning. lla är en gång nybörjare och du är där för att lära och utvecklas! Jag kan garantera att den där jobbiga "nybörjar-känslan" kommer försvinna efter ett par besök. Är du nybörjare eller haft ett uppehåll under sommaren, tänk på att starta lugnt. Gå inte ut för hårt med alltför tunga vikter, ät inte för lite och träna inte för ofta. Börja hellre mjukt för att sedan kunna trappa upp träningsintensiteten och frekvensen, då kommer du undvika skador och hålla motivationen uppe. Jag började med att gå på löpbandet i 10 min (som en uppvärmning, för att få igång kroppen) och sedan börjar jag med vikter. Jag brukar köra ben, armar och rygg. Men du kan köra hur du vill, det är din kropp. 
 
2. Träna minst 2-3 gånger - Du behöver inte träna varje dagen men starta med att gå minst 2 gånger/vecka. Jag tycker verkligen att alla borde ge gymmet en chans! Jag själv avkydde gymmet en gång i tiden, idag älskar jag det! Jag började träna för ca 2 månader sedan och jag är på gymmet 5 gånger/veckan. Du tränar inte för någon annan än dig själv! 
 
3. Äta & Sova - Kosten är minst lika viktig som själva träningen, likaså sömnen. Jag äter inte så mycket efter träningen, brukar alltid bli någon proteinbar eller smoothie för det mesta. Det brukar hålla mig mätt. Jag går ju på viktväktarna så det brukar vara så att jag inte kan äta för mycket. 
 
4. Sätt realistiska mål - När du väl har börjat träna så börja sätta mål. Gör det inte så jobbigt för dig själv. Börja med att träna 3 gånger i veckan. Variera träningen, en dag kan du träna armar, en dag rygg och en dag ben. Sedan kan du sätta upp mål om dina vikter. När jag började träna så klarade jag 25 kg för benen, 5-10 kg i armarna och samma för ryggen. Men idag kör jag 50 kg i benen/knä, 25 kg armar och rygg. 
 
5. Ha roligt när du tränar - Det är inte bara viktigt att gå till gymmet utan även att ha kul på träningen. Du blir inte motiverad lika mycket om du inte har kul på träningen. Det brukar hjälpa om du lyssnar på musik du gillar. Du tränar för din egen skull, inte för någon annan. Träna i din egen takt, du gör det för din egen skull. 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?