Semlor ♡
Publicerat den

Idag är det Fettisdagen. Och det måste vi bara fira! Jag älskar semlor och hittade ett recept på en av mina favorit konditorer, nämligen Roy Fares. Han är ju en mästare på semlor. Hoppas ni alla har en mysig fettisdag och ät en massa semlor. Bilderna och receptet hittade jag här. 
 
 
Fördeg
2 dl mjölk 
4 dl vetemjöl
25 g jäst
 
Tillsätt därefter 
3 dl vetemjöl
1 st ägg
0,5 tsk salt
1 msk kardemumma mald 
100 g smör rumstemperatur
1 dl strösocker
 
Mandelfyllning
500 g mandelmassa
1 dl mald mandel
0,5 dl hackad mandel 
1 msk kardemumma
2,5 msk vaniljsocker 
1,5 dl florsocker
1.5 dl mjölk 
 
Garnering
2,5 dl grädde 
florsocker till garnering
 
Gör så här
1. Värm upp mjölken till fingervarmt. Blanda sedan i det med vetemjöl och jäst och kör det i en matberedare på mellan fart tills fördegen gått ihop till en deg, låt vila i ca 15 min.
 
2. Blanda i resterande ingredienser i fördegen och kör någon minut på låg hastighet sen lite snabbare i cirka 7 minuter tills degen blivit glansig, fin och känns elastisk. Dela degen på 14 lika stora bitar cirka 60 g/st. Runda bullarna med händerna och lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under duk till dubbel storlek i cirka 1,5 - 2 timmar. Pensla dem med ett uppvispat ägg innan de ställs in i ugnen. Grädda mitt i ugnen på 210 grader och grädda i ca 8 - 10 min, tills bullen fått en fin gyllenbrun färg.
 
3. Blanda samman alla ingredienser förutom mjölken till en massa, blanda sedan i lite i taget av mjölken och blanda väl tills du har en fin mandelfyllning. Vänd ner i en spritspåse.
 
4. När bullarna svalnat, klipp en triangel och lyft bort locket. Fyll sedan med mandelmassa och vispa grädden till önskad konsistens och fyll en spritspåse med stjärntyll.
 
5. Spritsa ovanpå mandelmassan, runt om och tryck på locket så det får ordentligt med grädde underifrån. Garnera med florsocker och servera. 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?