KAFFE ♥
Publicerat den

 
Jag har alltid gillat kaffe, redan från en ung ålder. Jag var 7,8 år när jag började dricka kaffe. Jag vet det är en ung ålder men hela min familj drack kaffe då. Jag fick prova av min mamma och blev besatt av det redan i början. Jag började dricka kaffe med lite kaffe, mycket mjölk och några skedar socker. Drack så under ett par år, när jag fyllde 14 så började jag dricka kaffe med mindre mjölk och tog bort sockret. Blev för sött, idag dricker jag fortfarande med mjölk men inte i den mängden. Jag älskar kaffe, nog det bästa som finns. Nu tänkte jag berätta för er om de olika sorterna som finns och vad jag tycker är godast. 
 
Cappuccino - En cappuccino består av en tredjedel espresso, en tredjedel ångvärmd mjölk och en tredjedel skummad mjölk. Drycken dricks i kopp men kan även serveras i glas.
 
Caffè Macchiato - Ordet macchiato betyder fläckig och syftar här på att man gör espresson fläckig med mjölk. Tillred en dubbel espresso i en cappucinokopp (stor kopp) och tillsätt lite skummad mjölk. Söta efter eget tycke och smak.
 
Latte Macchiato - Latte Macchiato är ångvärmd mjölk "fläckad" med espresso. Häll mjölken i ett glas och ånga så att det bildas 5 mm skum. Häll sedan espresson längs baksidan på en sked för att åstadkomma en vacker treskiktseffekt med mjölk längst ner, espresson överst och vitt mjölkskum på toppen.
 
Caffè Latte - En caffé latte består av en dubbel eller enkel espresso i ett högt glas fyllt med ångvärmd mjölk med lite mjölkskum på toppen. Principen brukar vara 20% kaffe och 80% varm mjölk. Finns det en moccabryggare i hemmet kan man göra sig en caffè latte ganska enkelt. Brygg moccakaffe och blanda i varm mjölk som värmts upp på spisen, efter tycke och smak. Garnera gärna med lite kanel, kardemumma eller vanilj på toppen.
 
 
Jag brukar faktiskt dricka bryggkaffe med mjölk. Men sedan när jag fikar med kompisar brukar jag köra på vaniljlatte med lättmjölk. Eller så blir det caramellatte ochså med lättmjölk. Men nu när det är höst brukar jag köra med Pumpkin Spice Latte med lättmjölk, så gott! ♡



Linnea Teälskare

Sen ska man inte ha för varmt vatten heller. ca 93 grader om jag minns rätt men jag kan minnas fel då det var två år sen eller så sen jag var på en cupping.



URL: http://tealovers.blogg.se/


Felicia

ÄLSKAR kaffe. Jag började dricka rätt "sent". Tror jag var 20 eller 21, så har druckit några år bara men det är typ det bästa jag vet nu.

Svar: Det bästa som finns, klarar inte min dag utan kaffe :D
Anja Kajtaz



URL: http://frokentv.se


Marie Bergman

Jag fyller snart 30 och dricker fortfarande inte kaffe :D



URL: http://livetiluxemburg.se/


Meg

men åh, läser detta innan jag tagit min första kopp för dagen! latte är nog min favvo :)



URL: http://megs.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?