Äppelkaka ♡
Publicerat den

 
God morgon på er mina fina bloggläsare. I helgen gjorde jag en super god äppelkaka till familjen. Den var inte svår att göra men den var så god. Jag älskar hösten som ni vet, finns inget mer som påminner om hösten än äpplen. Och vad passar perfekt mer en äppelkaka med en kopp varm kaffe. Superg gott och enkelt. Ett tips är att göra äppelblaningen (kanel, socker och äppel) en stund tidigare än pajdegen. För då får äpplena en karamell smak som är super gott! 
 
Äppelkaka
1,5 tsk kanel
1,5 dl socker
2-3 stora äpplen
 
Pajdeg
125g smör
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
0,75 tsk bakpulver
 
Gör så här
1. Värm ugnen till 200 grader. 
2. Skala äpplena och skär de i små bitar. Blanda äpplena med socker och kanel och låt det stå, ju mer det står detså mer karamell smak har fyllningen. Super gott blir det. 
3. Gör pajdegen, jag gjorde en dubbelsats. Eftersom jag använder en del deg till botten. 
4. Läpp äppelblaningen över degen och sedan smula över resten av degen. 
5. Låt äppelkakan gräddas i 25 minuter. Servera med vaniljsås. 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?