It's good to be back home again.
Publicerat den

Nu är jag tillbaka till kalla Sverige, även om det var kallt i Bosnien också men det var inte lika kallt.  Jag kan säga att det är sjukt skönt att vara hemma igen. Jag har haft en mysig tid i Banja Luka och det blev väldigt lyckat utan nästan alla dagar. Men en dag så mådde jag skit, min ångest. Men jag kan säga att det var så mysigt att åka iväg ett par dagar. Men tänkte berätta för er om mina dagar i Bosnien. Vi åkte i onsdags och har inte så mycket att skriva om den dagen, vi kom fram till hotellet runt 04 på tosdag. Flygplatsen ligger 4 timmar ifrån Banja Luka.

Torsdag - nästan alla vaknade runt 8, hann sova ett par timmar. Medans min syster och henne kille vaknade runt 11 så jag väntade på de och sedan så åkte vi ner till stan (hotellet ligger 5 km från stan) och vi satt och åt frukost på Marchello och det var super mysigt. Jag åt redan på hotellet, då åt jag omelett, friterad bröd och några skivor tomater. Min syster och hennes kille åt pizza och en varm macka med kyckling. Såg väldigt gott ut, jag har faktiskt ätit den mackan innan på de stället. Sedan skulle vi hitta en frisörsalong eftersom min syster skulle fixa sitt hår. Och jag skulle fixa mina ögonbryn och naglarna. Kostade inte så mycket, fick betala runt 200 kr för både naglar och brynen. Men jag gjorde ingen nagelförlägning utan bara gelnagellack. I en mörktosa färg och en negel fick bli lite glittri. Det tog en tid så jag och syrrans kille skulle möta upp resten av familjen på en fin restaurang och jag drack en öl under tiden vi väntade på min syster. Sedan på kvällen skulle vi ha festen för min mormor och den blev väldigt lyckad. Såg många släktingar som jag inte har sett på flera år. Men festen var helt otrolig, massa god mat, dricka och mycket bra musik. Festen började runt 18 och vi alla gick hem runt 1 tiden, så det var ändå ganska lyckat kan man säga.

Fredag - vi alla var rätt trötta efter festen men vi vaknade runt 9 nästan dag. Sedan skulle vi möta upp mormor och åka vidare till hennes släktingar. Men först skulle vi käka frukost och det blev en god frukost, vissa tog mackor, omeletter och pizza. Super mysigt sedan skulle vi vidare till landet. Vi åkte till hennes bror och besökte hans gård och även hans djur. Han bor utanför stan och har massa djur. Där bor han tillsammans med sin son och fru. Och de har 3 stora hundar och 4 valmpar. Så söta de är asså, nog de sötaste hundarna jag har sett. De har även kor, grisar och några får. Vi var där i någon timme sedan skulle vi vidare till vår andra släkting och där käkade vi middag. Jätte gott blev det, massa kyckling, potatis, bröd, meza och sedan även en efterätt en äppelkaka. Så jäkla gott och man blev verkligen mätt. Vi var där i 3-4 timmar och hade det supermysigt. När vi skulle hem så köpte vi lite gott till kvällen. Den dagen var perfekt. Vi var ju ändå ett par stycken, 8 st. Nästa dag skulle min kusin åka hem, vilket var synd.

Lördag - jag vaknade runt 8 för att jag skulle hinna dusha och fixa mig. Jag skulle åka med syrran och hennes kille till mormor och käka frukost. Vi skulle käka frukost innan min kusin skulle vidare till Schweiz, han bor där. Jag och syrran skulle på en ansiktsbehandling och vi åkte till platesen medans syrrans kille skulle plugga så han följde med till min gudmor och hennes hem. Men fy fan vad ont den där ansiktsbehandlingen gjorde ont, de tog ju ut alla finnar, pormaskar jag hade. Men känns så mycket bättre nu. Sedan så blev min syster lite sur så hon ville vidare och shoppa lite själv, vilket jag förstår eftersom tog på hennes finne som är precis ny och hon fick ett märke. Men sedan åkte jag, Emil (syrrans pojkvän) och min gudmor för att besöka ett Kloster och det var jätte fint. Var där i typ en timme och sedan skulle vi besöka ett cafe där de har en öl som de själva gör, vi åt även friterad bröd där och lite meza. Jag kanske inte har sagt vad meza är: många smårätter som serveras ungefär som ett svenskt smörgåsbord eller tapas och som oftast förekommer som förrätt. Sedan möte vi upp syrran hos mormor och drack kaffe där och väntade på att alla skulle komma så att vi kunde besöka Stara Ada, som är en jätte fin restaurang. Där drack vi öl, åt middag och bara hade en mysigt avslutsmiddag med familjen. Nästa dag skulle vi ju åka hem.

Söndag - då vaknade vi runt 7 för att hinna duscha, fixa oss, packa och sedan skulle vi åka till morfars gravsten. Vi hann även säga hejdå till mormors granne som vi har känt sedan vi var små. Jag grät inte lite kan man säga. Vi åkte till morfars gravsten och skit vad ledsen jag var då. kan inte fatta att det har gått 18 år sedan morfar dog. Jag saknar honom så mycket, han var verkligen en som jag såg upp till när jag var liten. Vi åkte vidare sedan för att käka frukost och då blev det pita, burek och pita med potatis och drack vi tillsammans med yoghurt. Sedan besökte vi en moske, vilket var väldigt konstigt. Har aldrig varit i en moske innan fötutom i somras med min pappa eftersom han är muslim. Mamma, min gudmor och mammas vännina skulle vidare för shoppa. Mormor, Ada, Emil, Dragana (min kusin) och jag besökte ett ställe där vi fikade. Jätte mysigt var det. Sedan skulle vi vidare hem, mot flygplatsen. En sammanfattning om resan är att allt blev lyckat och jag ska åka dit kanske i November igen. Men nu är jag tillbaka hem igen, så det ska bli skönt.