Chokladkaka med karamell och dumle.
Publicerat den

 
Jag älskar en blandning av choklad, karamell och dumble och denna choklad kaka passar perfekt. Jag var inne på nätet och försökte hitta ett recept på en chokladkaka och då såg jag ett blogg och bilderna och receptet är helt underbara. Ni borde verkligen klicka in på denna blogg, och testa denna kaka. Helt underbart god. 
 
Chokladkaka
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
3 msk kakao
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
75 g smör
1 dl vatten
 
Topping
1,5 dl kondenserad mjölk
1 dl O'hoj Kolasås
15 st Dumlekola
 
Garnering
Vispad grädde
Hackad Dumlekola
Kolasås
 
Gör så här 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en springform, ca 24 cm i diameter.
2. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en skål och häll ner i smeten.
3. Smält smöret i en kastrull och häll i vattnet. Låt det koka upp och häll det sedan i smeten.
4. Vispa tills det är väl blandat och häll smeten direkt i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 40-45 min.
5. Ta ut kaka och stick hål i den direkt med skaftet på en träslev eller bestick.
6. Värm upp kondenserad mjölk tillsammans med kolasås på låg värme.
7. Rör hela tiden så det inte bränns fast i botten. Häll sedan den varma såsen över kakan.
8. Hacka dumlen och strö över den varma såsen.
9. Låt kakan svalna helt och garnera sedan med vispad grädde, dumle och kolasås.
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?