Varför tjejkompisar är bättre än pojkvänner.
Publicerat den

 
1. Du kan dela kläder med dina tjejkompisar. Dubbelt så mycket kläder, halva priset – hur bra!?
2. De förstår, och delar, din besatthet av filmkaraktärer. Av någon konstig och outgrundlig anledning så förstår inte din pojkvän varför du älskar Ryan Gosling eller varför du har världens crush på Chuck i Gossip girl. Ehh?
3. De har bra smak. Du har tur om du ens får se Gossip Girl tillsammans med pojkvännen. Pretty Little Liars och Gossip Girl-marathon är ett givet val tillsammans med tjejkompisarna, medan pojkvännen bara vill se actionfilmer. Snark.
4. Bättre shoppingpartners. Dina tjejkompisar kan gå i butiker lika länge som du medan pojkvännen stönar efter fem minuter. Dina tjejkompisar säger också när någonting inte passar dig, medan pojkvännen säger "fint" när de inte ens tittar åt ditt håll utan spanar efter någonstans att sitta.
5. De har sett ditt värsta jag. Din pojkvän tror kanske att han har sett dig ha en dålig dag, men det är INGENTING mot vad dina tjejkompisar har sett.
6. Bästa tjejkompisarna dömer aldrig dig och dina humörsvängningar. Pojkvänner kommer antagligen att fundera över varför de dejtar en psykopat och efter att ni har gjort slut kommer han säga att du är helgalen.
7. Ni har #nofilter. För dina bästa vänner kan du berätta om alla dina sjukaste drömmar. Om han, killen på jobbet, som i drömmen kysste så sjukt bra till exempel. Din kille skulle antagligen inte uppskatta att höra det lika mycket. 8. Dina tjejkompisar lyssnar, i timmar om det behövs, när du behöver prata. Pojkvännen kommer låtsas lyssna, medan han egentligen har full uppmärksamhet mot fotbollsmatchen på tv.
9. Du får fantisera och drömma om deras pappa, brorsa, eller kusin. Vore det din pojkväns familj det gällde vore det bara creepy.
10. Är du ute och har glömt att ta med dig tamponger, puder, läppglans eller vad som helst, så har dina tjejkompisar alltid det med sig. Pojkvänner bär aldrig med sig någonting användbart.



Lili

Lol, både jag och min pojkvän hatar actionfilmer och shopping i vårt förhållande är han den som gillar Gossip Girl medan jag tycker att den är värsta töntserien. Då skulle jag hellre se en actionfilm! :p Fotboll? Jag är mer intresserad än min kille och det finns det många tjejer som är. Att reducera män till fotbollsälskande, känslokalla tråkmånsar som bara finns där om det gäller intimitet, det är verkligen inte ok. Det befäster redan existerande fördomar om könen och förstärker de normer som en del känner sig pressade att passa in på.

Att killar tycker att tjejer som har dåliga dagar är psykopater är till exempel en fördom jag tycker att vi inte bör fortsätta sprida utan analys, då den är bevisat skadlig för båda könen. Om en kille tycker att man är en psykopat för att man är på dåligt humör eller berättar om sina problem har han antagligen problem med sina känslor, vilket i sin tur antagligen beror på att killar oftare fostras till att dölja känslorna, vara "starka och manliga". Detta håller dock på att förändras och det finns massor av killar där ute som gärna pratar om andras och visar sina egna känslor. Leta efter dem istället! :)

Jag förstår att detta är menat att vara roligt, och jag håller med om att tjejkompisar är awesome och inte kan ersättas av en pojkvän, men sådana här stereotyper gör tyvärr inte nytta för någon. Det är kränkande mot både män och kvinnor.

Svar: Jag vet vad du menar men vissa tjejer gillar mer att umgås med tjejer och vissa killar tittar inte på Gossip Girl. Men detta är faktiskt min blogg och jag får skriva exakt vad jag vill. Så du behöver inte sitta och skriva att detta är kränkning mot både killar och tjejer. Ska jag håll tyst eller?! Tror inte det va..
Anja Kajtaz



URL: http://zilverka.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?