HARRY POTTER & FÅNGAREN FRÅN AZKABAN (2004)
Publicerat den

 
BETYG: 10/10 | GENRE: Fantasy | Äventyr 
Harry Potter & Fångaren Från Azkaban (Daniel Radcliffe, Rupert Grint & Emma Watson)
Kommentar: En film vänskap, överlevnad och vem som egentligen är den skurken.
 
Handling: Harry börjar sitt tredje år på Hogwarts och får reda på att en man vid namn Sirius Black har rymt från fängelset Azkaban för att döda Harry. Därför patrullerar de spöklika dementorerna Hogwarts skolområde. Eftersom dementorerna verkar utveckla ett speciellt intresse för Harry får han lära sig hur man ska skydda sig från dem av den nye läraren i försvar mot svartkonster Remus Lupin som var en av Harrys pappas bästa vänner. Hagrids hippogriff Vingfåle döms dessutom till döden av kommittén för bortskaffandet av farliga djur. Rons pappa Arthur Weasley tvingar Harry att lova att vad han än hör så får han inte leta efter Sirius Black. Det verkar konstigt eftersom Harry inte ens känner Black. Men vid den tidpunkten vet han inte att Sirius Black var den som ledde Lord Voldemort till Harrys föräldrar James och Lily. Dessutom är han Harrys gudfar och var hans pappas bäste vän. Men det visar sig att Sirius Black aldrig hade att göra med Voldemort och att han aldrig dödade dem. Det var istället Peter Pettigrew som bedrog hela trollkarlsvärlden. Han satte dit Black för mord och levde sedan under tretton år som Rons råtta Scabbers.
 
Kommentar: Jag älskar verkligen denna filmen, för mig är detta en av mina favoriter. I denna filmen får man se mycket mer av Harry och hans familj. Och det visar sig vara så att Sirius är Harrys gudfar men i början av filmen så verkar han vara väldigt elak, tills Harry pratar med honom. I denna filmen är Hermione lite mer elak vissa. Som ett stort fan av bokserien kan jag lätt säga att ”Harry Potter och Fången från Azkaban” är den bästa filmatiseringen hittills. Filmen lyckas vara tokrolig, djup och sorglig, och läskig på samma gång, på ett sätt som kanske mer tilltalar de äldre fansen som jag än de yngre. Medan dementorerna är skickligt välgjorda och påminner inte lite om Tolkiens ringvålnader.
 
Spoilers: Det finns ett par scener i filmen som jag gillar lite mer än andra. Speciellt när Hermione slår Draco, den scenen är så rolig. Sedan även när Harry & Hermione försöker fixa så att allt blir rätt medans Ron är skaddad. Jag gillar verkligen Hermione i denna filmen, hon är favoriten för min del. Sedan så finns det även scener som är gulliga med Hermione & Ron, scenen då de håller varandra i händerna.
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?