Varför gillar vi sötsaker så mycket?
Publicerat den

 
Alla vi har en sak som vi gillar och det kan vi inte ändra på. Det jag gillar är sötsaker, det är min svaghet. Alltid när jag ska äta någon mat som vill jag alltid ha en efterrätt efter det. Men varför är det så? Varför blir vi så beroende av saker och inte gör något åt det. Jag har sedan liten alltid gillat sötsaker och äter det varje dag och jag känner att det blir värre och värre nu. Jag blir ganska rädd, men istället för att äta vanlig mat så äter jag sötsaker. Jag känner att det blir värre för varje dag eftersom jag måste alltid äta något sött. Hur kan vi ändra på detta? 
 
Jag har sedan jag var liten alltid varit svag för socker och choklad. Hur kan det vara så att vi alla är beroende av något? Jag har flera saker jag är beroende av men socker och choklad är verkligen det jag har mest problem med. Hur ska jag kunna gå ner i vikt om jag fortsätter äta så mycket socker som jag gör idag. Men jag känner mig fortfarande svag för choklad och socker. Och jag tror detta kommer vara så hela tiden. Men hur ska man ändra på det man beroende av? Ska man ta hjälp av andra eller ska man bara ta itu med det själv?
 
Ibland tycker jag att det är lättare att ta itu med problemet med någon annan som kan hjälpa dig, så känner jag. Jag har under mina tiden känt mig ledsen och då brukar jag skriva ner det på papper, skriva vad jag känner och jag känner att detta har hjälpt mig med mitt sockerberoende. Sedan har jag även fått hjälp av en person som är väldigt speciell i mitt liv. Hon har hjälp mig väldigt mycket kan jag säga. Hur kan vi fixa detta med saker vi är beroende av? Jag känner mig bättre när jag får prata med någon. Ni väljer själva hur ni gör, bara ni får hjälp. Gör inte som jag och vänta flera år tills ni fixar det. Det blir inte bättre om ni väntar, det blir bara värre! Jag håller på att fixa mina problem nu, jag tar en dag i taget. 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?