Recension: Insurgent ♥
Publicerat den

 
ORIGINAL TITEL: Insurgent FÖRFATTARE: Veronica Roth
SERIE: Divergent Universe | UTGIVNINGSÅR: 2012
ANTAL SIDOR: 525 | SPRÅK: Engelska 
 
Handling: Insurgent börjar direkt där Divergent avslutas. Tris och Four är på flykt i nästan hela boken. Tris måste samtidigt som hon ständigt är i rörelse bearbeta sorgen som medföljer från Divergent. Denna process gör Tris till en mer riskfylld person som slänger sig in i nya situationer hon inte riktigt kan hantera. I Insurgent får man också en större inblick i de olika falangerna, hur personer beter sig beroende på falang och känslan samhället skapar. Jeannie från de Lärda har inte ändrat personlighet i Insurgent utan skapar fortfarande ganska onda planer och genomföra minst hälften. 
 
Kommentar: Jag tycker att det är bra att man som läsare slängs in där man slutade i Divergent. Genom detta sätt slipper man en långsam inledning och en återberättelse på vad som hände sist. Insurgent är minst lika spännande som Divergent om inte mer. Men den är lite långtråkig faktiskt, speciellt när Tris bereättar så mycket! Men det är så mycket action att det nästan blir för mycket. Ena kapitlet kan sluta i en ganska lugn ton och sedan kan Tris vakna upp i kaos. Detta gör att man inte riktigt vet vad som ska hända, vilket egentligen är positivt. Men jag saknar lugnet och vardagen som fanns i Divergent. Jag ville ha fler kärleksscener och mer Divergent. Jag förstår att de inte kan vara likadana böcker men Veronica Roth borde låta "vardagen" synas mer. Jag kan dessutom tycka att Insurgent bara är en språngsträcka till den tredje boken, Allegiant. Jag hade stora förväntningar och blev lite besviken under bokens gång. Jag kan inte peka på exakt vad det är jag saknar, vadå vardag? Vad innebär det? Jag har faktiskt ingen konkret förklaring men jag saknade spänningen mellan Four och Tris och processen till att Tris skulle få stanna hos de Tappra, det är kanske det som jag menar med vardag. Det bjuds på mycket spänning och det är svårt att släppa boken jag hade bara önskat på något mer. 
 
Spoilers: Jag tyckte bokens handling var ju bra, Tris och fours historia i boken är ju helt underbar. När de kyss så blir jag så jäkla glad och då vill jag läsa mer och mer. Men att de har lite bråk är ju inte så jätte bra. Att Christina och Tris är lite ovänner i boken är inte okej, även om hon sköt hennes kärlek. Men hon gjorde det för att hon skulle överleva. Fyfan vad jag hatar Jeanine sån bitch, men blev så glad när hon dog. Men att Tris behövde bli skaddad så mycket i boken är ju inte så bra. Men att hon samarbetar med Marcus (Four/Thobias far) vilket jag tyckte var lite taskigt. Men läs boken, ni kommer inte ångra er. Jag började läsa allegiant igår och älskar att Tris och Four har sitt eget kapitel. Fler recensioner kommer, så håll utskick! Till mina tidsinställa inlägg kommer massa filmtips, boktips och andra tips! Hoppas ni gillar det, men ni kan ju kommentera vad ni tycker om boken. Men i veckan så började skådespelarna från Divergent filmen att spela in den andra filmen. Så nästa år kommer filmen och jag bara längtar. 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?