Kroatien: Makarska ♥
Publicerat den

Som ni vet så ska jag åka på semester den 14:e juni - 21 juni och ska åka till Kroatien, mitt bardomsland. Åkte till Kroatien alltid med mormor, min syster och halvsyster. Hade alltid lika kul. Så nu tänkte jag göra lite inlägg om olika städer som jag ska besöka när jag åker på semster. Bl.a Makarska, Tucepi, Dubrovnik, Hvar, Mostar. Detta inlägget kommer handla om Makarska, vilket är staden vi kommer bo i för den mesta delen. Hoppas ni gillar inlägg, kommentera gärna! 
 
Vårt hotell i Makarska ♥
 
Då börjar vi: Som ni vet, så ska jag åka på semester till Kroatien i sommare. Om bara 16 dagar åker jag till Makarska! Vilket är en väldigt populär stad i Kroatien. Jag brukade åka dit med familjen, men också pappa med min syster. Mamma brukade också åka dit när hon var i vår ålder. Hon bodde på ett hotell som heter Hotel Dalmacija. Vilket är det hotell som vi ska bo. Men nu tänkter jag berätta lite och själva staden! Hoppas ni gillar det!
 
Makarska är en turiststad vid den dalmatiska kusten i Kroatien. Staden ligger mellan havet och de branta Biokovoberget som sträcker sig längs stora delar av kusten. De äldre delarna av staden ligger längs med hamnpromenaden medan de mer nybyggda turistområderna ligger ovanför strandpromenaden. Staden har gett sitt namn till en cirka sju mil lång sträcka längs kusten som kallas för Makarskarivieran och omfattar flera mindre turistorter, däribland BrelaBaška Voda och Podgora. Makarska är den största turistorten på Makarskarivieran. 
 
Kända hotell är MeteorBiokovoRivijera och Dalmacija. Det finns även goda möjligheter att hyra lägenhet eller rum privat.
 
Makarska har en busstation varifrån bussar går till många städer, både i Kroatien och andra länder. Bussen till Split går många gånger om dagen och resan tar cirka 1,5 timme (under högsäsong ibland betydligt längre). Makarska har en naturlig hamn mellan halvön Sveti Petar och Kap Osejava. Från hamnen går en färja till byn Sumartin på ön Brač några gånger om dagen. Resan tar cirka 30-45 minuter och kostar 28 kuna (2006) utan bil. (Den kroatiska kunan kostar i november 2009 cirka 1,40 SEK.) Långa småstensstränder finns inne i staden och på båda sidor om staden. Ett nudistbad finns mellan Makarska och grannbyn Tučepi söder om Makarska.






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?