Fettisdagen ♡
Publicerat den

Idag är det Fettisdagen. Folk frågar mig hela tiden om jag får äta sötsaker som viktväktare & ja, det får jag. Det finns semlor som jag får äta och den ska jag äta ikväll efter jobbet. Hoppas att ni finner lite inspiration på nätet. Själv äter jag en semla från ett viktväktare recept idag efter  jag har kommit hem från jobbet. Men jag har hittat ett recept för er som gillar nutella och semlor. Receptet och bilderna kommer härifrån
 
 
Klassisk semla
100 g Smör
25 g (1/2 pkt) Jäst, färsk
6-7 dl Vetemjöl
2 1/2 dl Mjölk
2 tsk Kardemumma, nymortlad
1/2 dl Strösocker
1/2 dl Sirap, vit
1 Ägg
2 krm Hjorthornssalt
2 krm Salt
 
Fyllning
2 dl nutella
4 dl Vispad grädde
 
Gör så här
1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37°C och häll den sedan över jästen.
2. Rör om tills jästen löst sig helt. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta ihop en smidig deg.
3. Täck bunken med en bakduk och låt degen jäsa i 40 minuter. Sätt ugnen på 250°C och klä en plåt med bakplåtspapper.
4. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i 10 delar.
5. Rulla varje bit till en tight boll. Lägg alla semmelbullar på plåten och låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
6. Pensla de färdigjästa bullarna med lite ägg och grädda dem sedan i mitten av ugnen i ca. 10 minuter. 
7. Låt svalna helt på ett avsvalningsgaller. 
8. Vispa upp grädden lagom hårt. Skär av toppen av alla semmelbullar.
9. Fyll med nutella och spritsa sedan grädde över.
10. Lägg på locket och pudra över florsocker.
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?