Äppelpajkladdkaka ♡
Publicerat den

 
Hej! Denna måndagen har jag verkligen känt mig så pigg. Jag startade dagen med att fixa mitt rum, städa lite, dricka kaffe, göra frukost och har nu även hunnit baka en äppelpajkladdkaka. Bara ordet låter farligt gott och jag har inte hunnit smaka den ännu eftersom den ska svalna lite. Men som en kladdig äppelpaj med ett krispigt täcke av smuldeg. Äpplena blev karamelliserade i en stekpanna med smör, socker och kanel innan de tillsattes i kakan. Bilderna och receptet hittade jag hos Frida (en underbar bakbloggare som har precis gjort sin första bakbok och ni måste verkligen besöka hennes blogg.) Men nu ska ni få receptet och jag kommer skriva om hur den smakar.
Ha en fortsatt trevlig måndag så hörs vi senare! 
 
Äppelpajkladdkaka  
 
 
Kladdkaka
100 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
 
Fyllning
3 äpplen
2 msk smör
2 msk råsocker
2 msk kanel
 
Smuldeg
50 g rumsvarmt smör
1 dl havregryn
0.75 dl vetemjöl
2 tsk strösocker
 
Gör så här
1. Börja med att sätta ugnen på 175°c och smöra en springform (20 cm) med löstagbar kant, ställ åt sidan. Kladdkaka: Smält smöret och låt stå. Rör ihop ägg och strösocker i en skål. Tillsätt sedan de torra ingredienserna samt det smälta smöret. Rör ihop en klumpfri smet som du sedan häller i formen.
 
2. Fyllning: Skala- kärna ur och grovhacka äpplena. Lägg dem i en stekpanna tillsammans med smör, råsocker och kanel. Stek på medelhög värme tills äpplena blivit mjuka och sockret smält. Fördela äppelblandningen över smeten i formen och låt stå.
 
3. Smuldeg: Nyp ihop alla ingredienser till ett smul. Smula sedan degen i formen, över smeten. Grädda kakan mitt i ugnen i ca. 20-25 minuter. Tag ut och låt svalna innan du låte kakan stå i kylskåp i minst 2 h för att sätta sig. Serveras gärna med lite lättvispad grädde.
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?