#NOHATESE
Publicerat den

 
Vad är näthat för er? Jag har blivit utsatt 2 gånger tidigare. Första gången var för ca 2,5 år sedan och då var det en anonym person som hade skrivit på min instagram att jag var tjock och att jag kommer dö ensam. Ingen vill vara med en tjockis som mig, det som göra mig  mer ledsen visade sig vara att personen var en jag hade känt sedan innan. Varför skulle han skriva så, jo för att han trodde inte att det skulle komma ut att det var han. Jag blev så ledsen över det, så funderade verkligen på om jag var värt att vara kvar i världen. Men jag sa till mig själv att denna personen inte är värd min tid. Jag tycker bara att det är fel med näthat, tänker bara på de som blir utsatta mer än mig bara tar sitt liv. Det är så fel med näthat. Det ska inte vara näthat i världen. #NOHATE
 

Hat på nätet drabbar många unga. Men det kan vara svårt att veta vad som bara är taskigt och vad som faktiskt är olagligt. Ofta säger man att samma regler gäller både på nätet och utanför nätet. På samma sätt som ”in real life” får man alltså inte heller hota, säga alltför elaka saker eller förfölja någon på internet. Uttrycket näthat används för alla möjliga typer av kränkningar på internet, från en taskig kommentar till olagliga handlingar. Genom sociala medier kan näthatet snabbt spridas till väldigt många människor och få stora konsekvenser för den som utsätts. 

 
 



lars

Njae jag har inte blivit utsatt men näthat är inte acceptabelt. jag läste i en artikel i min lokalblaska att det inte bara är unga som utsätts för detta. Även på arbetsplatser där medarbetare gaddar ihop sig mot en chef eller dylikt. Via internmail på företaget eller via privat mail.. Många har givetvis blivit knäckta av denna hemska mobbing.
Näthatare är ofta också anonyma fega djälvar. Erase them



URL: http://nykterfyllekaja.blogg.se


lars

Njae jag har inte blivit utsatt men näthat är inte acceptabelt. jag läste i en artikel i min lokalblaska att det inte bara är unga som utsätts för detta. Även på arbetsplatser där medarbetare gaddar ihop sig mot en chef eller dylikt. Via internmail på företaget eller via privat mail.. Många har givetvis blivit knäckta av denna hemska mobbing.
Näthatare är ofta också anonyma fega djälvar. Erase them



URL: http://nykterfyllekaja.blogg.se


Hanna

Jag har haft turen att inte ha blivit utsatt för näthat. En gång under alla år som jag bloggat har jag fått elak kommentar.



URL: http://hannafialotta.blogg.se


Tess

Jag har blivit utsatt för enstaka personer, men aldrig drev lyckligt nog. Jag har bevittnat drev och backat personen som blivit utsatt, även då jag inte hållit med den personen. Jag tycker inte att någon förtjänar det bemötandet med hat, hot och saker som "vi vet var du bor". Folk ska inte bli skrämda till tystnad!



URL: http://highlandertess.blogg.se


Linnéa

Alltså, jag fick alltid kommentarer om min stora rumpa under hela min barndom. Men alltså jag är ju kurvig med normal smal kroppsbyggnad. Men jag mådde dåligt över det i verkligheten, men sen så lärde jag mig att älska min kroppsbyggnad som den är. Det är ju vackert med former!

Men det är hemskt.. med näthat. Men tänk att den personen ändå tar sig tiden att kommentera dig? det kanske är svartsjuka det handlar om eller bara brutal egotripp från den personens sida. Det beror ju på =)

Svar: Eller hur? Samma sak för mig, jag var väldigt tjock innan och hatade min kropp. Fick ofta kommentarer om hur jag såg ut. Men jag kan hantera det nu. Känner att de skriver hatkommentarer inte är värda min tid.


Anja Kajtaz



URL: http://www.nealo.blogg.se


Annapyttipanna

Min dotter frågade en gång,

- Mamma
- Yepp
- Om någon ger duig något och du inte tar emot det...Vem äger det då?
- Den som ger?
- Precis Mamma !

Så tänker jag som inte vet om jag varit utsatt mer än kanske på Paassagen förr men då var alla utsatta av några och då kändes det inte personligt.
Det värsta måste vara att få av just någon man känner något?!
Pure hate och rädsla från personen, så lågt och torftigt att man nog får försöka sätta sig över det...

Man KAN göra vad man vill med vem man vill ( mot ) men det är en sak att ogrovocerat skriva det och en annan att göra det, tröstar jag mig med...det sista där :-D

Olagligt?Ja den vägen är lång och det var inte så länge sedan det stadgades? Eller så blandar jag igop det med identitetsstöld för det blev olagligt för inte alls länge sedan...och då är ju allt svårt att anmäla/sätta åt juridiskt om man kunde använda falska konton!

Farligt också att unga t.ex ( även äldre såklart )
som skall lära sig slå dövörat till, tyvärr gör det FÖR bra och inte tar in det goda..

Vem skall man tro på tro på tro på alls?
:-D


m.v.h
// Annapyttipanna





URL: http://annapyttipanna.blogg.se


Mikaela

Det är ALDRIG okej med näthat. Tyvärr har det blivit en sån vardag idag när man tror att man är anonym på nätet och får göra vad man vill utan konsekvenser, inte riktigt fallet! Du är precis lika ansvarig på nätet som IRL. Om man kritiserar någon på nätet, tänk efter, hade du sagt det precis likadant om du tittat personen i ögonen?



URL: http://orsin.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?