HARRY POTTER & DE VISES STEN (2001)
Publicerat den

 
BETYG: 10/10 | GENRE: Fantasy | Äventyr 
Harry Potter & De Vises Sten (Daniel Radcliffe, Rupert Grint & Emma Watson)
Kommentar: En film vänskap, överlevnad och vem som egentligen är den skurken.
 
Handling: Harry Potter bor hos sin hemska fosterfamilj, men får en dag ett brev som ska förändra hans liv. Han ska få börja på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. På vägen dit träffar han Hermione Granger och Ron Weasley som blir hans bästa vänner. Snart märker Harry att det händer någonting skumt på Hogwarts (något som är ännu skummare än trappor som flyttar på sig, tavlor som pratar och spöken som vandrar genom väggar). Harry misstänker att professor Snape försöker stjäla något som han och Rubeus Hagrid  hämtade ut ur Gringotts trollkarlsbank då de besökte Diagongränden. 
 
Kommentar: För de obekanta med historien så får Harry Potter, son till en trollkarl och en häxa, växa upp hos sina elaka släktingar. Så småningom kontaktas han av magikerskolan Hogwarts där han träffar bästa vännerna Ron och Hermione. Harry får lära sig om sin bakgrund och sin förutsedda framtid, och börjar när han inser att en lärare är ute efter honom undersöka mystiska händelser på skolan med sina nyfunna vänner. Jag gillar verkligen denna filmen. För de får man lära känna Harry, Ron & Hermione. Vem de är och de måste besägra den onda trollkaren Voldemort tillsammans. Ska man jämföra med de senare filmerna så är "Harry Potter och de vises sten" helt klart mer barnvänlig och oskyldig än resten. 
 
Spoilers: Det finns visa scener i filmen som jag verkligen gillar och det är när Hermione & Ron bråkar lite då och då. Jag tror redan då att Hermione hade något för Ron men vågade inte säga någor. När jag första gången såg denna filmen så älskade jag den direkt. Jag älskar att alla 3 håller ihop hela tiden, så fint! En helt underbar film är det. Nästa recension kommer upp imorgon! 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?