Recension: Mockingjay ♥
Publicerat den

 
 ORGINAL TITEL: The Hunger Games: Mockingjay FÖRFATTARE: Suzanne Collins
SERIE: Suzanne Collins | UTGIVNINGSÅR: 2010
ANTAL SIDOR: 440 | SPRÅK: Engelska 
 
 
Handling: Nu är jag äntligen klar med mockingjay och måste säga att jag älskade boken. Men slutet är lite dåligt, hoppas de visar mer i filmen. Men tänkte berätta om handlingen nu, hoppas ni gillar denna recension. Rebellerna har gjort uppror. Katniss är räddad. Distrikt 12 ligger i ruiner. Peeta är kvar i huvudstadens våld. Finns verkligen distrikt 13? Kommer Katniss och Peeta att återförenas eller tar huvudstaden Peeta från henne. Var är hennes mamma och lillasyster? Och vilka andra från distrikt 12 har undkommit? Allt började med att Katniss vaknar i distrikt 13 och har fortfarande mardrömmar om det som hände i andra hungerspelen och det ända hon tänker på är Peeta, var är han?! Lever han och hur mår han? Under allt detta som häner som vill folket i 13 att Katniss ska vara ledaren, The Mockingjay. Men hon har lite villkor, först ska de rädda Peeta, Annie & Johanna från huvudstaden. Under bokens gång får man reda på vad som händer med Katniss, Peeta och alla de andra...
 
Kommentar: Älskade denna boken, man får reda på så mycket mer än i filmen. Nu får man läsa om hur Katniss mår och hur hon tänker kring allt som hänt, men även om spelet verkligen börjar för rebellerna så är det mycket som händer med Katniss. Hon måste fortsätta kämpa för friheten i distrikten och det är väldigt många människor som dör på vägen, jag kunde inte förmå mig att sluta gråta när några av mina favoritkaraktärer tar för väl. Det är många som väljer att stå upp för Katniss och det är ett stor pris de får betala. Det finns så fina saker i denna boken. Katniss & Peeta första möte efter att han är räddad. Annie & Finnick så fina, så gulligt att de gifter sig. Jag tycket verkligen mockingjay framhävde det som jag verkligen ville få mer reda på. Den stora mockingjay mot huvudstaden, distrikt 13, även de andra distrikten fick man ta en närmare titt på genom bokens gång, nya karaktärer mötte man, vissa äldre från de andra böckerna och vissa helt nya, vilket är riktigt kul. Jag tycker det är fantastiskt kul att Gale fick en mycket större yta än de andra böckerna, man kan nästan säga att det här var Gales stora succé! Finnick är också en karaktär jag gillade från catching fire, så det var verkligen kul att få läsa lite mer om honom i den här slutomgången. Nu när jag läste ut sista sidan av boken (epilogen) så kunde jag inte hålla mig, det var för många tankar som föstes upp och tårarna bara forsade ut. Man har som sagt kommit riktigt nära alla karaktärerna och att få ett slut känns väldigt bra. Katniss Everdeen är en förebild jag alltid kommer se upp till. 
 
Spoilers: Så många fina scener i boken som jag vill skriva om. När Katniss kysser Peeta för första gången efter hans hat mot Katniss, när Peeta kommer till Katniss efter kriget och när man får reda på att de gifter sig och får 2 barn, så gulligt! Men Annie och Finnick är så söta ihop. Jag gillade inte Finnick i Catching Fire och måste säga att han är en av favoriterna i denna boken. Men när han dör, jag grät lite faktiskt. Men Gale är ju så bra i boken, man kan verkligen se att Gale älskar Katniss. Men han förstår senare att Katniss ska vara med Peeta. Vilket jag älskar. Men när Peeta försöker döda Katniss, så gillade jag honom inte alls, men sedan när han ändrar sig så känner jag igen gamla Peeta igen. Jag bara hoppas på att man får reda på mer i filmen, mer om slutet! Att man får se Katniss dotter och son. Som kommer säkert vara jätte gulliga. Sonen spelas av Jennifer Lawrence brorson, så gulligt! Men måste säga att jag älskar denna boken! Mitt favorit citat från boken är: fire is catching and if we burn you burn with us. 



Jenny

Dom böckerna är riktigt bra!



URL: http://mandisochjag.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?