Recension: Divergent ♥
Publicerat den

Orginal titel: Divergent |  Författare: Veronica Roth
SERIE: Divergent | UTGIVNINGSÅR: 2011
ANTAL SIDOR: 487 | SPRÅK: Engelska

Handling: Divergent är den amerikanska författaren Veronica Roths debutroman som är första delen i en trilogi. Den kom ut den 25 april 2011. I Beatrice Priors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är. Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Och under den hårda initieringsfasen som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra (Dauntless). Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four. Tris bär också på en farlig hemlighet. Hon är nämligen Divergent och kan inte lite på någon, inte ens hennes familj.

Kommentar: Jag älskar denna boken, mest älskar jag Fours och Tris förhållande. Jag tycker boken är så intressant. Man vill bara läsa mer och mer av den, jag läste ut min på 5 dagar. Men nu tänkte jag berätta vad jag tycker om boken, både det negativa och positiva. Jag älskar Beatrice, hennes karaktärr är så jäkla underbart. Jag älskar ju att hon väljer Dauntless och blir en helt annan person. En mer självsäker person, vilket jag älskar med henne. När det gäller Four så måste jag säga att jag hatade honom när han träffade Tris första gången, men sedan ändrades allt. Sedan när jag läste om Jeanine Matthews så hatade jag henne redan från början! Sån bitch, hatar verkligen henne! Och även Eric, han är sån idiot! Men det negativa är att boken är lite tråkig när det gäller kriget.

Spoilers: Va lite försiktig när du läser detta! Jag tänkte berätta lite vad som händer på slutet här, blev väldigt ledsen när Tris mor och far dör, jag älskade de i hela boken. Men blev så jäkla glad när Peter blev skaddad, när Tris sköt honom. Haha! Men när alla är fast och när Jeanine vill åt alla Divergent så hatar jag att hon ska ha så mycket kraft, när Tris kastade kniven på henne så blev jag gladast! Älskar verkligen Tris! Men när four nästan dödade henne så blev jag ledsen, men deras kärlek är helt underbar! Filmen kom ut i April, men jag gick på en förhandsvisning, älskade filmen. Så jäkla underbar! Men jag tycker ni ska både läsa och se filmen!

NAMN

MAIL

URL