Kroatien: Dubrovnik ♥
Publicerat den

Som ni vet så ska jag åka på semester den 14:e juni - 21 juni och ska åka till Kroatien, mitt bardomsland. Åkte till Kroatien alltid med mormor, min syster och halvsyster. Hade alltid lika kul. Så nu tänkte jag göra lite inlägg om olika städer som jag ska besöka när jag åker på semster. Bl.a Makarska, Tucepi, Dubrovnik, Hvar, Mostar. Detta inlägget kommer handla om Dubrovnik. Hoppas ni gillar inlägg, kommentera gärna! 
 
En väldigt populär strand i Dubrovnik 
 
Då börjar vi: Som ni vet, så ska jag åka på semester till Kroatien i sommare. Om bara 15 dagar åker jag till Makarska! Vilket är en väldigt populär stad i Kroatien. Jag brukade åka dit med familjen, men också pappa med min syster. Mamma brukade också åka dit när hon var i vår ålder. Men nu tänkter jag berätta lite och själva staden Dubrovnik! Hoppas ni gillar det! 
 
Dubrovnik är en stad i Dalmatien i den sydligaste delen av Kroatien. Den är belägen vid Adriatiska havet och är framför allt ett turistcentrum och kulturellt centrum. Staden har ca 50 000 invånare, men antalet besökare räknas i miljoner, främst från Tyskland och andra länder på kontinenten. Dubrovnik är mest berömt för sin arkitektoniska skönhet, byggnader och parker i allmänhet, och de bastanta, upp till sex meter tjocka murarna från1400-talet, som omger staden. I kombination av det behagliga klimatet med många soltimmar, blommande persikoträd och havets närhet kan den upplevas som paradisisk.

Dubrovniks sevärdheter är framförallt koncentrerade till Gamla stan (Stari Grad) som utgörs av stadens befästa stadskärna. Sedan 1979 är Gamla staden uppsatt på Unescos världsarvslista och här finns flera byggnader och monument från medeltiden och framåt som bär stildrag från gotiken,renässansen och barocken. Flera europeiska och lokala mästare, därbiland Michelozzo di Bartolommeo, Juraj Dalmatinac och Paskoje Miličević, har varit delaktiga i uppförandet av Dubrovniks främsta sevärdheter. Till Gamla stans sevärdhetern räknas bland annat:

  • Kyrkor och religiösa byggnader: katedralen i Dubrovnik - Sankt Blasius kyrka - Helige Frälsarens kyrka
  • Gator och torg: Stradun
  • Palats: Sponzapalatset - Rektorspalatset
  • Fontäner: Onofrios stora fontän - Onofrios lilla fontän
  • Övrigt: Dubrovniks ringmur med tillhörande objekt - Orlandos kolonn






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?