En lyxig äppelkaka
Publicerat den

Igår så hade jag en trevlig onsdag och bestämde mig för att baka en kaka. Hade äpplen hemma, så gjorde en enkel men sjukt god äppelkaka. Jag älskar enkla kakor/tårtor, så gott men ändå känns det lite lyxigt. Bilderna komme härifrån och jag tänkte fixa min kamera i veckan så jag kan ta egna bilder, eftersom jag måste köpa ett nytt minneskort till min kamera, för det andra har gått isönder. Det kommer fler nu när vi ska ha en fest och också från vår lilla resa till Kroatien, de har den godaste maten. Hoppas ni gillar dessa inläggen! ♥
 
Bilderna kommer från Fanny Granström blogg ♥
 
Äppelkaka
0,5 msk kanel
2 msk socker
1 dl mjölk
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
2 st ägg
2 dl strösocker
100 g smör
4-5 äpplen (jag använder mer äpplen än vad det står i receptet, blir mer saftigare)
 
Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en rund form, 24 cm i diameter. Skala äpplena. Kärna ur och skär dem i tunna klyftor.
2. Rör smöret och sockret poröst. Tillsätt äggen och rör till en smidig smet. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner mjölken och mjölblandningen i smeten. Häll smeten i formen. Stick ner äppelklyftorna tätt i smeten. Strö över socker och kanel. 
3. Grädda i mitten av ugnen 60 - 75 minuter. Känn med en sticka att kakan är genomgräddad. 
4. Servera med vaniljsås, vaniljkesella eller glass.






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?