Daimcheesecake
Publicerat den

Igår så gjrde jag en cheesecake med daim, till min systers studentfest och mammas födelsedagsfest. Bilderna komme härifrån och jag tänkte fixa min kamera i veckan så jag kan ta egna bilder, eftersom jag måste köpa ett nytt minneskort till min kamera, för det andra har gått isönder. Det kommer fler nu när vi ska ha en fest och också från vår lilla resa till Kroatien, de har den godaste maten. Jag ska göra en imorgon också, då blir det en rabarber och vit choklad, gjorde den till påskafton. Bilder kommer onsdag eller till helgen, har mycket att göra! Hoppas ni gillar dessa inläggen! ♥
 
 
Daimcheesecake: 
100 g smör
½ paket digestivekex
3 st dubbeldaim 
3 st äggvitor
3 st äggulor
300 g philadelphiaost
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk, kokad i två timmar (ej karamelliserad mjölk, den är för tjock)
 
Gör så här:
1. Krossa digestivekexen i en matberedare eller lägg dem i en påse och banka med brödkavel.
2. Tryck ut smulorna i formen. Separera äggvitorna från gulorna i två olika skålar och blanda ner Philadelphia, socker och vaniljsocker i äggulorna.
3. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Hacka daimen och blanda den med grädden som du vispat hård. Vänd ihop alla smeter och häll i formen.
4. Ställ i frys över natten eller minst 6 timmar. Ta fram kakan cirka 15 minuter innan servering och häll över kolasåsen.
5. Dekorera med till exempel daimkulor eller någon frukt.






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?