Bosnien: Mostar ♥
Publicerat den

 Som ni vet så ska jag åka på semester den 14:e juni - 21 juni och ska åka till Kroatien, mitt bardomsland. Åkte till Kroatien alltid med mormor, min syster och halvsyster. Hade alltid lika kul. Så nu tänkte jag göra lite inlägg om olika städer som jag ska besöka när jag åker på semster. Bl.a Makarska, Tucepi, Dubrovnik, Hvar, Mostar. Detta inlägget kommer handla om Mostar, min hemstad i Bosnien. Hoppas ni gillar inlägg, kommentera gärna! 
 
  En väldigt populär del i Mostar, nämligen STARI MOST! 
 
Då börjar vi: Som ni vet, så ska jag åka på semester till Kroatien i sommare. Om bara 12 dagar åker jag till Kroatien! Men ska även besöka Mostar, en väldigt populär stad i Bosnien. Min pappa kommer därifrån och bor också där, så vi ska besöka honom, min farbror, min farmor och massa andra vänner. Men nu tänkter jag berätta lite och själva staden! Hoppas ni gillar det! 
 
Mostar är en stad i regionen Hercegovina i Bosnien-Hercegovina. Mostar är mest känd för att vara en av Hercegovinas mest attraktiva turistorter och för de hårda striderna mellan kroater och bosniaker under Bosnienkriget, i det kom kallas slaget om Mostar. Innan kriget som bröt ut 1992 hade Mostar med omnejd omkring 126 000 invånare och vid 2005 års folkräkning hade staden 127 066 invånare. Staden är i dag delad mellan kroater ochbosniaker som befolkar varsin sida om floden Neretva. Under kriget var staden Mostar under belägring av serbiska styrkor som bombade staden från sina ställningar. Serbiska styrkor förstörde många byggnader i staden och dödade många civila. Nästan alla moskéer i staden var förstörda samt en katolsk kyrka. Vid inbördeskrigets utbrott var cirka 20% av Mostars invånare serber, men under kriget förföljdes serberna i Mostar och tvingades på flykt av kristna och muslimska styrkor. Dessutom brändes den enda serbisk ortodoxa katedralen som funnits i staden. Den hade byggts under 1700-talet. Väldigt få serber har återvänt till staden efter kriget. 
 
Mostar anses av många vara en av de vackraste städerna i Bosnien och Hercegovina med en gammal osmansk arkitektur kombinerad medösterrikisk stil. Den berömda bron Stari Most från 1500-talet förstördes den 9 november 1993 av kroatiska styrkor (HVO). Efter kriget rekonstruerades den efter donationer från USA, Kroatien, Nederländerna, Italien samt Turkiet och kunde återinvigas 23 juli 2004. Med sina många sevärdheter drar Mostar till sig turister från hela världen. 12 kilometer söder om Mostar finns staden Blagaj med Europas största källa floden Buna, staden Počitelj med sin turkiska arkitektur, vattenfallet Kravice och många andra intressanta platser för turister. 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?