Recension: If I Stay ♥
Publicerat den

 
ORIGINAL TITEL: If I Stay FÖRFATTARE: Gayle Forman
SERIE: Gayle Forman | UTGIVNINGSÅR: 2009
ANTAL SIDOR: 224 | SPRÅK: Engelska 
 
Handling: Ena sekunden är Mia tillsammans med sin familj i bilen, i andra sekunden ser hon sina döda föräldrar på vägkanten och sin egen blodiga kropp. Under de följande 24 timmarna får vi följa Mias ande vandra omkring i sjukhuset medan läkarna desperat försöker rädda henne. Nära och kära samlas i väntrummet. Och pojkvännen Adam gör allt för att träffa henne. Men att förlorar hela familjen gör ont, så ont att Mia inte vet om hon vill fortsätta leva. 
 
Kommentar: Ännu en bok där jag behövde använda näsdukar till. Varför har jag så lätt för att gråta till böcker? Jag älskade denna boken, påminner mig lite om kärleken mellan Hazel Grace & Augustus i TFIOS. Boken är inte så lång, men genom tillbakablickar får man i stort sett veta allt om Mias uppväxt och liv innan olyckan. Både familjen, vänskapen med Kim, kärleken till Adam gestaltas bra så det känns som att man har känt Mia hela livet. Jag har även lite problem med hennes och Adams relation. Jag förstår att hon tycker om honom men älskar hon honom verkligen? För mig så kändes hennes kärlek för Adam inte jättestarkt, jag menar, om hon verkligen älskade honom så skulle hon inte ens tänka på att välja döden. 
 
Spoliers: Jag älskar den här boken! Läste ut den på två dagar. När jag läste på baksidan att boken utspelar sig under ett dygn så blev jag glite tveksam, jag tänkte att hur roligt är det att läsa en bok som utspelar sig under ett dygn och hur spännande kan den vara? Men jag hade helt fel, den är helt underbar! Eftersom att det är många tillbaka blickar i boken så tänker man inte på att den är under en dag och den känns inte utdragen. Jag grät när jag läste boken, den var sorglig och lite små jobbig emellanåt, men den gav ändå hopp om livet. Det som var så bra med boken va rockså att man inte kunde ana slutet förän på de sista sidorna. Jag tycker det är tråkig tnär man läser en bok och så vet man redan i början hur den ska sluta. Att det avgjordes på de stista sidorna gjorde så att den blev spännande, hade svårt att släppa boken. När jag sen hade läst färdigt den så låg ja goch tänkte på boken ett tag innan jag släppte den. Den fick mig att börja tänka på livet och hur snabbt det kan ändras! Nu har jag ännu ett kärlekspar som jag älskar. Först är det Hazel & Gus och nu Mia & Adam! 
 
 Mia Hall & Adam Wilde 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?