Vågar inte göra mitt bästa.
Publicerat den

 
"Så länge du gör ditt bästa". Hur många gånger har man inte hört det utrrycket? väldigt många gånger. Så länge man gör sitt bästa, då räcker man till. Det kanske gäller skolan, jobb, sportaktiviteten, förhållandet eller när du står och dansar på den där festen du egentligen inte ville gå på. Om folk får bekräftelse på att DU gör ditt bästa, då är folk nöjda. Jag håller med uttrycket, jag finner det som ett förnuftigt uttryck då man inte kan göra mer än sitt bästa.
 
Jag har tränat fotboll tidigare och jag hade fotbollsmatcher ganska många gåner. Och fick alltid höra av min tränare "ni gjorde ju i alla fall erat bästa". Varför är det så egentligen? Varför förväntas man alltid vara på topp? Eller är jag den enda här i världen som fan inte alltid orkar göra mitt bästa? Jag orkar inte lägga ner lika mycket tid på skolan som jag skulle kunna, jag orkar inte blogga lika bra som jag skulle kunna och jag orkar inte alltid vara sådär superhjälpsam hemma. 
 
Är det okej att inte alltid göra sitt bästa? Accepteras man om man inte gör något helhjärtat? För jag lever mitt liv helhjärtat, jag driver min blogg helhjärtat men inte varje dag och inte varje inlägg. Detta är jag, för jag gör inte något helhjärtat om jag inte redan från början vet att jag kommer lyckas till 100%. Jag vet att jag inte är grym på matte, därför anstränger jag mig inte för höga betyg för jag vet att det inte är rimligt. Men jag kan inte alltid vara på topp, vi måste lära oss av våra misstag. Det är så livet ser ut. 
 
Det är en rädsla jag har. Att förlora. Förlora någon, förlora spelet, förlora betyg utifrån att ha gjort mitt bästa. Jag kan inte tänka mig något mer förnedrande än att göra mitt bästa, och inte lyckas. Det kanske är därför jag inte alltid gör allt till 100%, för jag vägrar förlora. Därför avslutar jag innan det ens går att förlora. Förstår ni? Kanske inte. Ett bra exempel, eller minne kanske man ska kalla det är när jag i 2:an på gymnasiet skulle presentera en sak i ämnet Svenska i skolan. Jag skulle läsa upp någonting för "bästa" och jag var sjukt rädd. Även fast jag var en av dom så kunde jag inte slappna av, jag kunde inte släppa tanken av att kanske misslyckas. För alla i det rummet vet. Vet att det här är det bästa jag kan prestera.
 
Alla som lyssnar vet att det där är det bästa jag kan, och om det inte är bra, då misslyckas jag.  Varje dag tänker jag på det. Kommer jag klara vara på topp varje dag eller när jag misslyckas är det över? Jag har många såna tankar och jag är väldigt rädd att jag kommer misslyckas. Jag kommer alltid ha den känslan, kommer jag misslyckas med detta. Jag måste klara detta, jag får inte ge upp eller misslyckas. Jag måste göra mitt bästa. 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?